Jak fungují dnešní malopodnikatelé? Jak hledají balanc mezi prací a rodinou? Jak si plní sny? Představuji vám hrdě dalšího ze série 7 Statečných. 7 pro mne odvážných duší, které se nebojí jít s vlastní kůží na trh. Kuba Sloup. Pochází ze stejného místa, jako vzešla první #rozcuchanaKytka. Staví kytary. Skládá muziku. A teď si plní další velký sen. Přímo v srdci sechutického statku buduje nové hudební studio.

Jaký je rozdíl mezi továrním a ručně stavěným nástrojem?

Neexistuje žádnej stroj, do kterýho bys dala z jedný strany klacek a z druhý by vypadla kytara, takže bych to takhle asi nerozděloval. Existují kytaráři, kteří při práci používají elektriku jen na svícení, ale jsou to spíš výjimky. I v továrnách pracujou kytaráři a jsou tam většinou obsazování na pozicích vývoje, zakázkový výroby nebo na klíčových výrobních stanovištích, kde je nutný znát souvislosti. Asi by bylo nejpřesnější rozdělit to na kusovou a sériovou výrobu. V továrnách vzniká nástroj vlastně v zásadě stejně jako v malých dílnách kytarářů. To znamená vyrobíš jeden kus za použití jakýkoliv technologie, kterou máš k dispozici. Rozdíl je v tom, že já tu kytaru předám zákazníkovi a jiná stejná už nevznikne. V továrně jí udělají tolik kopií, kolik dokáže marketingový oddělení prodat. Rozdíl je taky v tom, že můj zákazník je člověk, kterej na to hodlá hrát a tak mi pravděpodobně nikdy neřekne: “Postav mi kytaru, hlavně ať je modrá a já jí budu moct střelit za pět tisíc” – to bych mu ani neuměl vyhovět.

Chtějí tví zákazníci vlastní design? Určují si nějaká specifika? Barvu, vygravírovat na to nějaké symboly,…

No to je podstata zakázkový výroby, Ivo. Řekneš si, co chceš. (Kuba se směje a kroutí hlavou.)

Takže když bych chtěla na kytaru vypálit Boca Loca, tak mi to uděláš?

To je to nejmenší.

To nebude mít vliv na zvuk? Tyhlety cinkrlátka?

Skoro všechno má vliv na zvuk. Ale neříkám, že negativní. U elektriky jsou ty vlivy designovejch serepetiček minimální. U akustiky se všechny designový vychytávky musí dobře zvolit, ale nápis na vinětě nebo na hlavici má vliv na zvuk maximálně psychologickej.

Jak dlouho trvá taková zakázka? 

Elektrická kytara je rychlejší. To je placka. Fošna, ke které je přilepený nebo přišroubovaný krk. Akustická kytara je pracnější. Vždyť se na ni podívej. Čistého času je to práce na měsíc. Ale reálně čekačka na moji kytaru je za běžného provozu půl roku.

Dělal jsi někdy kytaru pro nějakého známého hráče?

Pro několik slavnejch jmen jsem pracoval, když jsem ještě dělal v továrně v Hořovicích. To ale nebyli moji zákazníci, ale zákazníci značek, pro který hořovická továrna tehdy vyráběla kytary, basy a elektrický smyčce. Já mám spíš lokální zákazníky a občas pošlu něco do zahraničí. USA, Holandsko, Británie,… ale nikdy jsem nezaregistroval, že by tam bylo nějak zvlášť slavný jméno. I když to byli často profesionální muzikanti.

Kde se nejlépe kupují kytary z druhé ruky? Já chci nástroj s duchem. Nechci nic čerstvě upečeného z Číny, co si dneska objednám za chvilku to mám v obýváku ještě horký. 

Jsou kamenný bazary, který se specializujou na vintage nástroje, kde koupíš většinou dobře, ale nic lacinýho tam nenajdeš. Na levný si sedni k internetu a hledej. Jsou toho mraky. Ale ať seženeš cokoliv, všechno, co koupíš, i když je to nová kytara z hudebnin, přines do servisu. Je jedno, jestli máš nástroj za dva tisíce nebo za milion, prostě přines to kytaráři seřídit. Při těch trasportech, zvlášť těch lodních a leteckejch, nebo jen při skladování v halách, ty kytary dostávaj dost zabrat.

To ty děláš také?

Jasně. To je podstata toho kytarového servisu. (Kuba se opět směje. Je vidět, že moje investigativní novinařina trefila do černého:D)

Aha. Já myslela, že máš showroom. Že k tobě přijdu a tady budu obdivovat tvoje kytarářská díla.

Popravdě. Zatím je tenhle prostor používaný hlavně jako servis. Protože ty kytary, které jsou na zakázku, dodělám a ještě teplý jdou odsud pryč. Není šance, aby tu nějaká byla měsíc na koukání. Ale moc bych si to jednou přál.

Takže teď k tomu kytarářskému servisu. Kdy tě tam najdeme?

Jsem tu úterky a pátky od 14 hod do 18 hod, Mikulášská 219/5. Plzeň – Slovany. Je nutný se vždycky dopředu telefonicky nebo nějakou textovkou objednat. 

Kubo, ty působíš v řadě kapel. Ve kterých aktuálně hraješ a na co?

Aktuálně hraji ve III.Míze na bicí a v Yaxetopeesche na kytaru a zpívám. V Kulíšcích baskytara a zpěv.

Yaxetopeesche vydal v roce 2024 desku “Kde se stala chyba?” a křtili jste ji v Music clubu Anděl v Plzni. Co chystáte s kapelou letos?

Máme nachystaný dva nový singly, který se budou točit z jara u nás v novým nahrávacím studiu.

To mě zajímá. Představ mi ho…

Máme čerstvý nahrávací studio, který má hlavní nahrávačku o cca 36 metrech čtverečních plus dvě oddělený kabiny. Jedna se využívá jako režie než postavíme velkou režii nad studiem. Pak je k dispozici malý zázemí – kuchyňka a koupelna, který taky chceme do budoucna rozšířit v horní části budovy… o nějaký ložnice a tak. 

Můžeme nahrávat hybridně. Máme analogovej i digitální pult, nějakej outboard, celkem současný mikrofony a děláme v ProTools.

Jsem začínající kapela, co ještě nikdy nebyla ve studiu, na co se připravit – beru s sebou nástroje? Kolik stojí natáčecí den nebo hodina?

Jsi-li začínající kapela, tak je důležitý vědět, co chceš natáčet. Mít ty písničky. Pro začínající kapelu je drahý skládat písničky až ve studiu. My rádi pomůžeme, ale je fakt lepší dopředu znát obsah a umět ho zahrát, protože v digitální postprodukci sice jdou dělat zázraky, ale stojí to čas a to jsou, jak víme, peníze. Je super si natočit alespoň demáček, třeba i na telefon. My, pak i z dema, jsme schopni připravit nahrávací proces tak, aby probíhal co nejvíc hladce. Domluvíme si termín a kapela přijede nahrávat.

Než postavíme velkou režii, tak aktuálně stojí natáčecí den 5000,- Kč (8 – 10 hodin). Máme možnost půjčit muzikantům nějaké hudební nástroje a aparáty, kdyby jejich nástroje byly nevyhovující nebo hledali jinej zvuk a ty jejich můžeme samozřejmě seřídit, aby to ladilo a dobře se na to hrálo. Když máš kapelu, která jde do studia poprvý, tak platí jen dvě pravidla: Nazkoušet to jak nejlíp jak to jde a hlavně se z toho neposrat. My jsme hodný i k úplným začátečníkům.

Ty funguješ jako producent? Poradíš mi se zvukem?

Jo, to je možný. Buď kapela ví, co chce a chce to jenom zaznamenat a nebo chce pomoct i s obsahem a sounddesignem. Ve studiu jsme dva. Já a Vašek Čermák. Protože na všechno je třeba odborníků. A on je kluk študovanej. 

Takže Sechutice Records. Hadačka 20. Plzeň-Sever. 

Jo, webovky jsou zatím ve výstavbě. Telefon na mě 725 343 102 a email sloup-guitars@seznam.cz

Kubo, k tomu všemu zmíněnému máš vlastní rozjetou truhlářskou dílnu. Máš rodinu. Jak to všechno kloubíš dohromady?

Těžko. Mám velice tolerantní manželku. Proto můžu dělat věci tak, jak dělám.

Kuba pro mě hodně znamená. Stejně tak jeho žena. Protože tihle dva blázni mi poskytly na první tři roky fungování kus jejich země. A já tak mohla začít pěstovat #rozcuchanouKytku. Byl to taky on, díky komu jsem objevila bicí soupravu. On má totiž v jeho dílně i mimo jiné také bubny. Přála bych každému, aby měl kámoše, co má velké sny a nebojí se do nich jít. Je to pak i pro mě motivace – nebát se vůbec ničeho. PS: Mí další hrdiny malopodnikatele najdete v Zápisníku. Zalistujte.